Informacje bieżące    |    Szukaj    |      KONTAKT 

Aktualności

Nagroda Jerzmanowskich 2025 dla Profesora Henryka Skarżyńskiego

Polska Akademia Umiejętności wyłoniła laureata Nagrody Jerzmanowskich na 2025 rok. Nagrodę otrzymał pan prof. dr hab. med. Henryk Skarżyński, wybitny otolaryngolog, znany na całym świecie i wielokrotnie nagradzany za osiągnięcia w zakresie fizjologii i patologii słuchu umożliwiające osobom niesłyszącym korzystanie w pełni z otaczającego świata.

więcej...

Partnerami wydarzenia są
Województwo Małopolskie i Miasto Kraków.


Nagroda_Jerzmanowskich_2025_bg
stypendia_fl_bgn
Stypendia_im_Hermanow_bg

PAUza baner

PAUza baner

PAUza banerPAUza baner

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM VII

ETOS I ETYKA
W BADANIACH I W NAUCZANIU

 

TOMASZOWICE
16–17 listopada 2019

 

POD REDAKCJĄ
LUCJANA SUCHANKA

 

KRAKÓW 2020

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas   (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Etos w badaniach i w nauczaniu”, Tomaszowice, 16–17 listopada 2019   (czytaj)

MODUŁ 1. ETOS I ETYKA JAKO ZASADY PRACY PRACOWNIKÓW NAUKI

 

  • Lucjan Suchanek
    Etos pracownika nauki a zagadnienie wolności i przymusu   (czytaj)

 

  • Zbigniew Stawrowski
    Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie   (czytaj)

 

  • Bogusław Dopart
    Etos wykładowcy akademickiego (etos a praktyka)   (czytaj)

 

  • Franciszek Ziejka
    Kodeks etyki pracownika naukowego   (czytaj)

MODUŁ 2. PATOLOGIE

 

  • Jan Ostrowski
    Jak nas globalizują   (czytaj)

 

  • Agnieszka Raubo
    Konsekwencje dyscyplinarne wobec nauczycieli akademickich w przypadku popełnienia plagiatu naukowego. Zarys problematyki   (czytaj)

 

  • Piotr Sorokowski
    „Drapieżni wydawcy” – analiza zjawiska   (czytaj)

 

  • Marek Wroński
    Plagiaty naukowe w Polsce   (czytaj)

MODUŁ 3. DROGI NAPRAWY

 

  • Andrzej Jajszczyk
    ERC a zapobieganie nieuczciwości naukowej   (czytaj)

 

  • Janusz Gołaś
    Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich   (czytaj)

 

  • Jerzy Szwed
    Moje „przygody z humanistami”   (czytaj)

DEBATA OGÓLNA – PODSUMOWANIE OBRAD

 

  • Magdalena Bajer
    Dużo uczniów, mało mistrzów   (czytaj)

 

  • Jerzy Błażejowski
    Etos i etyka jako zasady pracy pracowników nauki   (czytaj)

 

  • Zbigniew Kruszewski
    Kilka uwag w dyskusji o „Etosie w badaniach i w nauczaniu”   (czytaj)

 

  • Janusz Lipkowski
    Głos w dyskusji   (czytaj)

 

  • Barbara Płytycz
    Etos nauczyciela akademickiego zobowiązuje do rzetelnego informowania o postępach w nauce   (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Głos w dyskusji   (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM III

 

MEANDRY KARIERY NAUKOWEJ

 

TOMASZOWICE
14–16 LISTOPADA 2015

 

POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO

 

KRAKÓW 2016

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Meandry kariery naukowej”, Tomaszowice, 14–16 listopada 2015 (czytaj)

  • Miłowit Kuniński
    Pracownik naukowy w otoczeniu społecznym. Status społeczny i powinności (czytaj)

 

  • Zbigniew Stawrowski 
    Pracownik naukowy – powołanie czy zawód? (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    Badacze w megazespołach naukowych (narastający problem) (czytaj)

 

  • Antoni Tajduś
    Rola i zadania Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów w postępowaniach awansowych (czytaj)

 

  • Tomasz Borecki
    Obecny stan postępowań o nadanie stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora – uwagi nie tylko krytyczne (czytaj)

 

  • Maciej Żylicz
    Etapy kariery naukowej a wspieranie najlepszych (starzy i młodzi w nauce) (czytaj)

 

  • Stanisław Kistryn
    Mistrz w tłumie uczniów; tłum mistrzów poluje na ucznia (czytaj)

 

  • Zbigniew Błocki
    Kariera naukowa w Polsce. Czy da się zmienić coś, co nie działa? (czytaj)

 

  • Grzegorz Węgrzyn
    Recenzenci i recenzje: kryzys recenzowania (czytaj)

 

  • Sylwester Czopek
    Studia doktoranckie czy studia III stopnia? (czytaj)

 

  • Marek Krawczyk
    Kryteria stosowane podczas ubiegania się o stopnie i tytuły naukowe na wydziałach Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (czytaj)

 

  • Andrzej Borowski
    Głos w dyskusji (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Głos w dyskusji (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM I


OCENY NAUKI

 

TOMASZOWICE
16–18 LISTOPADA 2013

 

POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO

 

KRAKÓW 2014

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej BiałasSzczepan Biliński (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Oceny nauki”, Tomaszowice, 16–18 listopada 2013 (czytaj)

  • Maciej W. Grabski 
    Adres na rozpoczęcie spotkania (czytaj)

 

  • Włodzimierz Bolecki 
    Ocena jednostek naukowych w humanistyce (parametryzacja a ewaluacja) (czytaj)

 

  • Janusz Gil 
    Uwagi na temat oceny jednostek naukowych (czytaj)

 

  • Renata Przybylska 
    Czy w Polsce naukowiec jeszcze może pisać po polsku? (czytaj)

 

  • Jan Woleński 
    Uwagi o ewaluacji czasopism naukowych, w szczególności humanistycznych i społecznych (czytaj)

 

  • Grzegorz Węgrzyn 
    Problemy oceny pracowników naukowych (czytaj)

GŁOSY W DYSKUSJI

 

  • Andrzej Białas
    Cztery drobne sprawy (czytaj)

 

  • Szczepan Biliński
    Kryteria oceny czasopism naukowych z tzw. listy filadelfijskiej (czytaj)

 

  • Andrzej Borowski
    Obyśmy się porozumieli... (czytaj)

 

  • Józef Dulak
    Głos w dyskusji (czytaj)

 

  • Andrzej Jajszczyk
    NCN a oceny nauki (czytaj)

 

  • Joanna Kurczewska
    Wariacje na temat interdyscyplinarności (czytaj)

 

  • Roman Laskowski
    Drogi i bezdroża parametryzacji (czytaj)

 

  • Jerzy Lis
    Ocena nauki – spojrzenie ze strony nauk technicznych (czytaj)

 

  • Elżbieta Pyza
    Kilka uwag na temat sposobu oceny działalności naukowej (czytaj)

 

  • Zbigniew Sojka
    Est modus in rebus (czytaj)

 

  • Lucjan Suchanek
    Parametryzacja – pytania, wątpliwości i uwagi krytyczne (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Miejsce nauki polskiej w świecie (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    „Impakt faktor” i Deklaracja San Francisco (DORA) (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    Mój eksperyment (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM II

SZKOLNICTWO WYŻSZE
W OBLICZU ZMIAN

 

TOMASZOWICE
15–17 LISTOPADA 2014

 

POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO

 

KRAKÓW 2015

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Studia i studiowanie: po co i jak zmieniać uniwersytety w Polsce”, Tomaszowice, 15–17 listopada 2014 (czytaj)

  • Maciej Żylicz
    Przyszłość uniwersytetów w Polsce (czytaj)

 

  • Jacek Witkoś 
    Jak nie stracić szansy na internacjonalizację polskich uczelni? (czytaj)

 

  • Karol Musioł
    Nowe zadania uniwersytetu (czytaj)

 

  • Anna Machnikowska 
    Quo vadis, Universitas? (czytaj)

 

  • Lucjan Suchanek
    Studia masowe i elitarne. Jaki ma być homo occidentalis? (czytaj)

 

  • Leszek Pacholski
    Kalifornijska reforma sprzed 50 lat (czytaj)

 

  • January Weiner
    Kontrola jakości materiału i produktu końcowego w procesie wytwarzania absolwentów uniwersytetu (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    MISMaP – koń trojański w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce (czytaj)

 

  • Jerzy Axer
    Kiedy wreszcie Troja zostanie zdobyta? – doniesienia z MISH-owego frontu (czytaj)

GŁOSY W DYSKUSJI

 

  • Włodzimierz Bolecki
    Po co i jak zmieniać uniwersytety? (Dopowiedzenie do dyskusji) (czytaj)

 

  • Andrzej Borowski
    Uniwersytet przyszłości i „artes liberales” (czytaj)

 

  • Stanisław Kistryn
    Edukacja uniwersytecka – wykształcenie czy wychowanie? (czytaj)

 

  • Tadeusz Skarbek
    Konsolidacja w szkolnictwie wyższym (czytaj)

 

  • Grzegorz Węgrzyn
    Kondycja szkolnictwa wyższego w Polsce i czy stać nas na reformę? (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Głosy w dyskusji (czytaj)

 

  • Krzysztof Woźniak, Mariusz Sołtysik
    O jakości kształcenia (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM V

NAUCZANIE UNIWERSYTECKIE
I KSZTAŁCENIE ELITARNE 

 

TOMASZOWICE
18–20 listopada 2017

 

POD REDAKCJĄ
LUCJANA SUCHANKA

 

KRAKÓW 2018

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Lucjan Suchanek   (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Nauczanie uniwersyteckie i kształcenie elitarne”, Tomaszowice, 18–20 listopada 2017   (czytaj)

MODUŁ 1. MIEJSCE NAUCZANIA W MISJI UNIWERSYTETU

 

  • Lucjan Suchanek
    Miejsce nauczania w misji uniwersytetu. Wprowadzenie do dyskusji   (czytaj)

 

  • Renata Przybylska
    Odpowiedzialność za poziom nauczania. Diagnoza i konstruktywne propozycje?   (czytaj)

 

  • Maria Korytowska
    Badania naukowe a dydaktyka   (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Czy tradycyjny model nauczyciela akademickiego jest jeszcze aktualny?   (czytaj)

MODUŁ 2. KSZTAŁCENIE ELITARNE

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    Studia elitarne w Polsce? Wprowadzenie do dyskusji   (czytaj)

 

  • Bogdan Szlachta
    Uwag kilka o elitarności kształcenia w Polsce   (czytaj)

 

  • Jerzy Szwed
    Kształcenie elitarne – moje bliskie spotkania   (czytaj)

MODUŁ 3. ELITA I ELITARNOŚĆ

 

  • Andrzej Borowski
    Elita i elitarność. Wprowadzenie do dyskusji   (czytaj)

 

  • Tomasz Gąsowski
    Historyczne uwarunkowania pojęcia elitarności   (czytaj)

 

  • Miłowit Kuniński
    Elity i elitarność a liberalno-demokratyczny model społeczeństwa   (czytaj)

 

  • Jarosław Górniak
    „Inteligencja” i „elita” jako kategorie społeczne a kształcenie akademickie   (czytaj)

 

  • Jerzy Bartmiński
    Elita wobec etosu pracy – aktualność wzorca pozytywistycznego?   (czytaj)

 

  • Franciszek Ziejka
    Wykształcenie jako droga do elity   (czytaj)

 

  • Kazimierz Furtak
    Nauczyciele akademiccy jako elita   (czytaj)

 

  • Andrzej Paszewski
    Uczeni wobec polityki   (czytaj)

 

 

Zapraszamy na strony internetowe

     
   
     
  PAUart baner  
     
   
     
   
     
   
     
   

Rocznik PAU

polecamy

  • Cuda_sw_ojca_Szymona_z_Lipnicy_okl_m
  • Kastory_Syndrom_Jalty_okl_m
  • Pullat_okl_m
  • Hohenauer_okl_m
  • Wielki_Przelom_okl_m
  • Wozny_Demetrykiewicz_m
  • Kastory_Jugoslawia_okl_m
  • Kronika_okl_m
  • Kovacs_okladka
  • Dlugosz_okl
  • Kastory_okl
  • Sapieha_okl
  • Janik_okl

strony czasopism

  • AAC
  • AMM
  • CZPK
  • FHA
  • folia
  • GP
  • KS
  • kwartalnik_filozoficzny
  • kpp
  • LEH
  • nowy_filomata
  • opinie
  • PG
  • RB
  • Rocznik_Medioznawczy_sg
  • SGCB
  • shs
  • SM-PP
  • srodkowoeuropejska

dostęp on-line

  • ANP
  • CVA
  • Elementa
  • Simancas
  • Rafalska
  • Antemurale
  • Debaty
  • Inwentarz_rekopisow
  • okl_Lacina_w_Polsce_sgn
  • Depesze_t1_okl_sg
  • Depesze_t2_okl_sg
  • okl_Sandomierz_2019_sg