Informacje bieżące    |    Szukaj    |      KONTAKT 

naglowek struktura


 

Rękopisma…

Przewodnik po zbiorze rękopisów Biblioteki Polskiej w Paryżu

 

Opracowali

Maria Wrede i Janusz Pezda

 

 

Polska Akademia Umiejętności

Kraków 2024

 

Czytaj

 

 

 

 

AUDIOBOOK

 

Karolina Lanckorońska

Wspomnienia wojenne

22 września 1939 – 5 kwietnia 1945

 

Czyta  Anna Polony

Kraków 2024 

 

 

 

Od redakcji i Słowniczek biograficzny

 

 

 

 

Poland and Ukraine
Poles and Ukrainians

Relations after 1990

 

 

Edited by Volodymyr Horbatenko, Agnieszka Kastory

 

Translation of texts from Polish into English by Michelle Atallah and Zbigniew Landowski

Translation of texts from Ukrainian into English by Zbigniew Landowski

 

Kraków 2021

 

 

Czytaj

 

więcej - spis treści - artykuły / Table of Contents - articles

nagrania wideo z konferencji (Platforma Wymiany Naukowej PAU)

 

Debiuty Mickiewicza,
debiuty Romantyków

 

Studia

w 200. rocznicę debiutu wieszcza:
1818–2018

 

Redakcja naukowa: Jarosław Ławski i Łukasz Zabielski

 

Polska Akademia Umiejętności

Kraków 2021

 

dostęp on-line
(Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku)

 

 

SANDOMIERZ
Miasto fascynującej przeszłości

W 730. rocznicę lokacji miejskiej

 

Pod redakcją Feliksa Kiryka i Romana Chyły

 

Polska Akademia Umiejętności

Kraków 2019

 

Czytaj

 

więcej - spis treści - artykuły

 

Polska Akademia Umiejętności
Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie

 

DEPESZE
POSELSTWA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
W LONDYNIE

 

Tom II

marzec 1923 – maj 1926

 

Czytaj

 

 

Opracowanie Wojciech Rojek, Józef Łaptos

przy współpracy Andrzeja Suchcitza

 

Kraków 2019

 

Publikacja dostępna wyłącznie on-line, w wersji elektronicznej.

 

Polska Akademia Umiejętności
Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie

 

DEPESZE
POSELSTWA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
W LONDYNIE

 

Tom I

czerwiec 1919 – marzec 1923

 

Czytaj

 

 

Opracowanie  Wojciech Rojek, Józef Łaptos

przy współpracy  Andrzeja Suchcitza

 

Kraków 2019

 

Publikacja dostępna wyłącznie on-line, w wersji elektronicznej. 

 

ŁACINA W POLSCE
ŚREDNIOWIECZNE PIŚMIENNICTWO MYŚLICIELSKIE
ANTOLOGIA

 

Teksty wybrał, wstępem i komentarzem opatrzył
Juliusz Domański

 

 

Kraków 2020

 

Czytaj

 

 

Redakcja: Elżbieta Szablewska

Recenzenci: prof. dr Zenon Kałuża, prof. dr hab. Mikołaj Olszewski 

 

Publikacja dostępna wyłącznie on-line, w wersji elektronicznej.

Plik pdf o objętości 6,5 MB zawiera interaktywny spis treści i zakładki ułatwiające przenoszenie się między początkowymi stronami rozdziałów. 

 

 

INWENTARZ RĘKOPISÓW

Archiwum Kapituły Kolegiackiej i Katedralnej w Sandomierzu

Tom II, XII–XX wiek

 

Opracował Feliks Kiryk przy współudziale Michała Szczerby

 

wyd. drugie rozszerzone

Kraków 2020 

 

Czytaj

 

 

więcej:  spis treści / table of contents

 

Polska Akademia Umiejętności  •  Komisja Historii Nauki

Monografie • 22

 

Alicja Rafalska-Łasocha

MARIA SKŁODOWSKA-CURIE i jej kontakty ze środowiskiem krakowskim

 

 

Kraków 2015

 

 

Czytaj

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM VII

ETOS I ETYKA
W BADANIACH I W NAUCZANIU

 

TOMASZOWICE
16–17 listopada 2019

 

POD REDAKCJĄ
LUCJANA SUCHANKA

 

KRAKÓW 2020

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas   (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Etos w badaniach i w nauczaniu”, Tomaszowice, 16–17 listopada 2019   (czytaj)

MODUŁ 1. ETOS I ETYKA JAKO ZASADY PRACY PRACOWNIKÓW NAUKI

 

  • Lucjan Suchanek
    Etos pracownika nauki a zagadnienie wolności i przymusu   (czytaj)

 

  • Zbigniew Stawrowski
    Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie   (czytaj)

 

  • Bogusław Dopart
    Etos wykładowcy akademickiego (etos a praktyka)   (czytaj)

 

  • Franciszek Ziejka
    Kodeks etyki pracownika naukowego   (czytaj)

MODUŁ 2. PATOLOGIE

 

  • Jan Ostrowski
    Jak nas globalizują   (czytaj)

 

  • Agnieszka Raubo
    Konsekwencje dyscyplinarne wobec nauczycieli akademickich w przypadku popełnienia plagiatu naukowego. Zarys problematyki   (czytaj)

 

  • Piotr Sorokowski
    „Drapieżni wydawcy” – analiza zjawiska   (czytaj)

 

  • Marek Wroński
    Plagiaty naukowe w Polsce   (czytaj)

MODUŁ 3. DROGI NAPRAWY

 

  • Andrzej Jajszczyk
    ERC a zapobieganie nieuczciwości naukowej   (czytaj)

 

  • Janusz Gołaś
    Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich   (czytaj)

 

  • Jerzy Szwed
    Moje „przygody z humanistami”   (czytaj)

DEBATA OGÓLNA – PODSUMOWANIE OBRAD

 

  • Magdalena Bajer
    Dużo uczniów, mało mistrzów   (czytaj)

 

  • Jerzy Błażejowski
    Etos i etyka jako zasady pracy pracowników nauki   (czytaj)

 

  • Zbigniew Kruszewski
    Kilka uwag w dyskusji o „Etosie w badaniach i w nauczaniu”   (czytaj)

 

  • Janusz Lipkowski
    Głos w dyskusji   (czytaj)

 

  • Barbara Płytycz
    Etos nauczyciela akademickiego zobowiązuje do rzetelnego informowania o postępach w nauce   (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Głos w dyskusji   (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM III

 

MEANDRY KARIERY NAUKOWEJ

 

TOMASZOWICE
14–16 LISTOPADA 2015

 

POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO

 

KRAKÓW 2016

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Meandry kariery naukowej”, Tomaszowice, 14–16 listopada 2015 (czytaj)

  • Miłowit Kuniński
    Pracownik naukowy w otoczeniu społecznym. Status społeczny i powinności (czytaj)

 

  • Zbigniew Stawrowski 
    Pracownik naukowy – powołanie czy zawód? (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    Badacze w megazespołach naukowych (narastający problem) (czytaj)

 

  • Antoni Tajduś
    Rola i zadania Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów w postępowaniach awansowych (czytaj)

 

  • Tomasz Borecki
    Obecny stan postępowań o nadanie stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora – uwagi nie tylko krytyczne (czytaj)

 

  • Maciej Żylicz
    Etapy kariery naukowej a wspieranie najlepszych (starzy i młodzi w nauce) (czytaj)

 

  • Stanisław Kistryn
    Mistrz w tłumie uczniów; tłum mistrzów poluje na ucznia (czytaj)

 

  • Zbigniew Błocki
    Kariera naukowa w Polsce. Czy da się zmienić coś, co nie działa? (czytaj)

 

  • Grzegorz Węgrzyn
    Recenzenci i recenzje: kryzys recenzowania (czytaj)

 

  • Sylwester Czopek
    Studia doktoranckie czy studia III stopnia? (czytaj)

 

  • Marek Krawczyk
    Kryteria stosowane podczas ubiegania się o stopnie i tytuły naukowe na wydziałach Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (czytaj)

 

  • Andrzej Borowski
    Głos w dyskusji (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Głos w dyskusji (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM II

SZKOLNICTWO WYŻSZE
W OBLICZU ZMIAN

 

TOMASZOWICE
15–17 LISTOPADA 2014

 

POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO

 

KRAKÓW 2015

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Studia i studiowanie: po co i jak zmieniać uniwersytety w Polsce”, Tomaszowice, 15–17 listopada 2014 (czytaj)

  • Maciej Żylicz
    Przyszłość uniwersytetów w Polsce (czytaj)

 

  • Jacek Witkoś 
    Jak nie stracić szansy na internacjonalizację polskich uczelni? (czytaj)

 

  • Karol Musioł
    Nowe zadania uniwersytetu (czytaj)

 

  • Anna Machnikowska 
    Quo vadis, Universitas? (czytaj)

 

  • Lucjan Suchanek
    Studia masowe i elitarne. Jaki ma być homo occidentalis? (czytaj)

 

  • Leszek Pacholski
    Kalifornijska reforma sprzed 50 lat (czytaj)

 

  • January Weiner
    Kontrola jakości materiału i produktu końcowego w procesie wytwarzania absolwentów uniwersytetu (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    MISMaP – koń trojański w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce (czytaj)

 

  • Jerzy Axer
    Kiedy wreszcie Troja zostanie zdobyta? – doniesienia z MISH-owego frontu (czytaj)

GŁOSY W DYSKUSJI

 

  • Włodzimierz Bolecki
    Po co i jak zmieniać uniwersytety? (Dopowiedzenie do dyskusji) (czytaj)

 

  • Andrzej Borowski
    Uniwersytet przyszłości i „artes liberales” (czytaj)

 

  • Stanisław Kistryn
    Edukacja uniwersytecka – wykształcenie czy wychowanie? (czytaj)

 

  • Tadeusz Skarbek
    Konsolidacja w szkolnictwie wyższym (czytaj)

 

  • Grzegorz Węgrzyn
    Kondycja szkolnictwa wyższego w Polsce i czy stać nas na reformę? (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Głosy w dyskusji (czytaj)

 

  • Krzysztof Woźniak, Mariusz Sołtysik
    O jakości kształcenia (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM I


OCENY NAUKI

 

TOMASZOWICE
16–18 LISTOPADA 2013

 

POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO

 

KRAKÓW 2014

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej BiałasSzczepan Biliński (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Oceny nauki”, Tomaszowice, 16–18 listopada 2013 (czytaj)

  • Maciej W. Grabski 
    Adres na rozpoczęcie spotkania (czytaj)

 

  • Włodzimierz Bolecki 
    Ocena jednostek naukowych w humanistyce (parametryzacja a ewaluacja) (czytaj)

 

  • Janusz Gil 
    Uwagi na temat oceny jednostek naukowych (czytaj)

 

  • Renata Przybylska 
    Czy w Polsce naukowiec jeszcze może pisać po polsku? (czytaj)

 

  • Jan Woleński 
    Uwagi o ewaluacji czasopism naukowych, w szczególności humanistycznych i społecznych (czytaj)

 

  • Grzegorz Węgrzyn 
    Problemy oceny pracowników naukowych (czytaj)

GŁOSY W DYSKUSJI

 

  • Andrzej Białas
    Cztery drobne sprawy (czytaj)

 

  • Szczepan Biliński
    Kryteria oceny czasopism naukowych z tzw. listy filadelfijskiej (czytaj)

 

  • Andrzej Borowski
    Obyśmy się porozumieli... (czytaj)

 

  • Józef Dulak
    Głos w dyskusji (czytaj)

 

  • Andrzej Jajszczyk
    NCN a oceny nauki (czytaj)

 

  • Joanna Kurczewska
    Wariacje na temat interdyscyplinarności (czytaj)

 

  • Roman Laskowski
    Drogi i bezdroża parametryzacji (czytaj)

 

  • Jerzy Lis
    Ocena nauki – spojrzenie ze strony nauk technicznych (czytaj)

 

  • Elżbieta Pyza
    Kilka uwag na temat sposobu oceny działalności naukowej (czytaj)

 

  • Zbigniew Sojka
    Est modus in rebus (czytaj)

 

  • Lucjan Suchanek
    Parametryzacja – pytania, wątpliwości i uwagi krytyczne (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Miejsce nauki polskiej w świecie (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    „Impakt faktor” i Deklaracja San Francisco (DORA) (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    Mój eksperyment (czytaj)