Przewodnik po zbiorze rękopisów Biblioteki Polskiej w Paryżu
Opracowali
Maria Wrede i Janusz Pezda
Polska Akademia Umiejętności
Kraków 2024
Karolina Lanckorońska
Wspomnienia wojenne
22 września 1939 – 5 kwietnia 1945
Czyta Anna Polony
Kraków 2024
Od redakcji i Słowniczek biograficzny
Poland and Ukraine
Poles and Ukrainians
Relations after 1990
Edited by Volodymyr Horbatenko, Agnieszka Kastory
Translation of texts from Polish into English by Michelle Atallah and Zbigniew Landowski
Translation of texts from Ukrainian into English by Zbigniew Landowski
Kraków 2021
więcej - spis treści - artykuły / Table of Contents - articles
nagrania wideo z konferencji (Platforma Wymiany Naukowej PAU)
Czytaj więcej: Poland and Ukraine. Poles and Ukrainians. Relations after 1990
Debiuty Mickiewicza,
debiuty Romantyków
Studia
w 200. rocznicę debiutu wieszcza:
1818–2018
Redakcja naukowa: Jarosław Ławski i Łukasz Zabielski
Polska Akademia Umiejętności
Kraków 2021
dostęp on-line
(Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku)
SANDOMIERZ
Miasto fascynującej przeszłości
W 730. rocznicę lokacji miejskiej
Pod redakcją Feliksa Kiryka i Romana Chyły
Polska Akademia Umiejętności
Kraków 2019
Polska Akademia Umiejętności
Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie
DEPESZE
POSELSTWA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
W LONDYNIE
Tom II
marzec 1923 – maj 1926
Opracowanie Wojciech Rojek, Józef Łaptos
przy współpracy Andrzeja Suchcitza
Kraków 2019
Publikacja dostępna wyłącznie on-line, w wersji elektronicznej.
Czytaj więcej: Depesze Poselstwa Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie. Tom II
Polska Akademia Umiejętności
Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie
DEPESZE
POSELSTWA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
W LONDYNIE
Tom I
czerwiec 1919 – marzec 1923
Opracowanie Wojciech Rojek, Józef Łaptos
przy współpracy Andrzeja Suchcitza
Kraków 2019
Publikacja dostępna wyłącznie on-line, w wersji elektronicznej.
Czytaj więcej: Depesze Poselstwa Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie. Tom I
ŁACINA W POLSCE
ŚREDNIOWIECZNE PIŚMIENNICTWO MYŚLICIELSKIE
ANTOLOGIA
Teksty wybrał, wstępem i komentarzem opatrzył
Juliusz Domański
Kraków 2020
Redakcja: Elżbieta Szablewska
Recenzenci: prof. dr Zenon Kałuża, prof. dr hab. Mikołaj Olszewski
Publikacja dostępna wyłącznie on-line, w wersji elektronicznej.
Plik pdf o objętości 6,5 MB zawiera interaktywny spis treści i zakładki ułatwiające przenoszenie się między początkowymi stronami rozdziałów.
Czytaj więcej: Łacina w Polsce. Średniowieczne piśmiennictwo myślicielskie. Antologia
Archiwum Kapituły Kolegiackiej i Katedralnej w Sandomierzu
Tom II, XII–XX wiek
Opracował Feliks Kiryk przy współudziale Michała Szczerby
wyd. drugie rozszerzone
Kraków 2020
więcej: spis treści / table of contents
Czytaj więcej: INWENTARZ RĘKOPISÓW Archiwum Kapituły Kolegiackiej i Katedralnej w Sandomierzu Tom II
Polska Akademia Umiejętności • Komisja Historii Nauki
Monografie • 22
Alicja Rafalska-Łasocha
MARIA SKŁODOWSKA-CURIE i jej kontakty ze środowiskiem krakowskim
Kraków 2015
POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
DEBATY PAU
TOM VII
ETOS I ETYKA
W BADANIACH I W NAUCZANIU
TOMASZOWICE
16–17 listopada 2019
POD REDAKCJĄ
LUCJANA SUCHANKA
KRAKÓW 2020
TREŚĆ
- Zamiast wstępu, Andrzej Białas (czytaj)
- Program debaty PAU „Etos w badaniach i w nauczaniu”, Tomaszowice, 16–17 listopada 2019 (czytaj)
MODUŁ 1. ETOS I ETYKA JAKO ZASADY PRACY PRACOWNIKÓW NAUKI
- Lucjan Suchanek
Etos pracownika nauki a zagadnienie wolności i przymusu (czytaj)
- Zbigniew Stawrowski
Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie (czytaj)
- Bogusław Dopart
Etos wykładowcy akademickiego (etos a praktyka) (czytaj)
- Franciszek Ziejka
Kodeks etyki pracownika naukowego (czytaj)
MODUŁ 2. PATOLOGIE
- Jan Ostrowski
Jak nas globalizują (czytaj)
- Agnieszka Raubo
Konsekwencje dyscyplinarne wobec nauczycieli akademickich w przypadku popełnienia plagiatu naukowego. Zarys problematyki (czytaj)
- Piotr Sorokowski
„Drapieżni wydawcy” – analiza zjawiska (czytaj)
- Marek Wroński
Plagiaty naukowe w Polsce (czytaj)
MODUŁ 3. DROGI NAPRAWY
- Andrzej Jajszczyk
ERC a zapobieganie nieuczciwości naukowej (czytaj)
- Janusz Gołaś
Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich (czytaj)
- Jerzy Szwed
Moje „przygody z humanistami” (czytaj)
DEBATA OGÓLNA – PODSUMOWANIE OBRAD
- Magdalena Bajer
Dużo uczniów, mało mistrzów (czytaj)
- Jerzy Błażejowski
Etos i etyka jako zasady pracy pracowników nauki (czytaj)
- Zbigniew Kruszewski
Kilka uwag w dyskusji o „Etosie w badaniach i w nauczaniu” (czytaj)
- Janusz Lipkowski
Głos w dyskusji (czytaj)
- Barbara Płytycz
Etos nauczyciela akademickiego zobowiązuje do rzetelnego informowania o postępach w nauce (czytaj)
- Jan Woleński
Głos w dyskusji (czytaj)
- Spis treści (czytaj)
POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
DEBATY PAU
TOM III
MEANDRY KARIERY NAUKOWEJ
TOMASZOWICE
14–16 LISTOPADA 2015
POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO
KRAKÓW 2016
TREŚĆ
- Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)
- Program debaty PAU „Meandry kariery naukowej”, Tomaszowice, 14–16 listopada 2015 (czytaj)
- Miłowit Kuniński
Pracownik naukowy w otoczeniu społecznym. Status społeczny i powinności (czytaj)
- Zbigniew Stawrowski
Pracownik naukowy – powołanie czy zawód? (czytaj)
- Andrzej Kajetan Wróblewski
Badacze w megazespołach naukowych (narastający problem) (czytaj)
- Antoni Tajduś
Rola i zadania Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów w postępowaniach awansowych (czytaj)
- Tomasz Borecki
Obecny stan postępowań o nadanie stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora – uwagi nie tylko krytyczne (czytaj)
- Maciej Żylicz
Etapy kariery naukowej a wspieranie najlepszych (starzy i młodzi w nauce) (czytaj)
- Stanisław Kistryn
Mistrz w tłumie uczniów; tłum mistrzów poluje na ucznia (czytaj)
- Zbigniew Błocki
Kariera naukowa w Polsce. Czy da się zmienić coś, co nie działa? (czytaj)
- Grzegorz Węgrzyn
Recenzenci i recenzje: kryzys recenzowania (czytaj)
- Sylwester Czopek
Studia doktoranckie czy studia III stopnia? (czytaj)
- Marek Krawczyk
Kryteria stosowane podczas ubiegania się o stopnie i tytuły naukowe na wydziałach Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (czytaj)
- Andrzej Borowski
Głos w dyskusji (czytaj)
- Jan Woleński
Głos w dyskusji (czytaj)
- Spis treści (czytaj)
POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
DEBATY PAU
TOM II
SZKOLNICTWO WYŻSZE
W OBLICZU ZMIAN
TOMASZOWICE
15–17 LISTOPADA 2014
POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO
KRAKÓW 2015
TREŚĆ
- Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)
- Program debaty PAU „Studia i studiowanie: po co i jak zmieniać uniwersytety w Polsce”, Tomaszowice, 15–17 listopada 2014 (czytaj)
- Maciej Żylicz
Przyszłość uniwersytetów w Polsce (czytaj)
- Jacek Witkoś
Jak nie stracić szansy na internacjonalizację polskich uczelni? (czytaj)
- Karol Musioł
Nowe zadania uniwersytetu (czytaj)
- Anna Machnikowska
Quo vadis, Universitas? (czytaj)
- Lucjan Suchanek
Studia masowe i elitarne. Jaki ma być homo occidentalis? (czytaj)
- Leszek Pacholski
Kalifornijska reforma sprzed 50 lat (czytaj)
- January Weiner
Kontrola jakości materiału i produktu końcowego w procesie wytwarzania absolwentów uniwersytetu (czytaj)
- Andrzej Kajetan Wróblewski
MISMaP – koń trojański w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce (czytaj)
- Jerzy Axer
Kiedy wreszcie Troja zostanie zdobyta? – doniesienia z MISH-owego frontu (czytaj)
GŁOSY W DYSKUSJI
- Włodzimierz Bolecki
Po co i jak zmieniać uniwersytety? (Dopowiedzenie do dyskusji) (czytaj)
- Andrzej Borowski
Uniwersytet przyszłości i „artes liberales” (czytaj)
- Stanisław Kistryn
Edukacja uniwersytecka – wykształcenie czy wychowanie? (czytaj)
- Tadeusz Skarbek
Konsolidacja w szkolnictwie wyższym (czytaj)
- Grzegorz Węgrzyn
Kondycja szkolnictwa wyższego w Polsce i czy stać nas na reformę? (czytaj)
- Jan Woleński
Głosy w dyskusji (czytaj)
- Krzysztof Woźniak, Mariusz Sołtysik
O jakości kształcenia (czytaj)
- Spis treści (czytaj)
POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
DEBATY PAU
TOM I
OCENY NAUKI
TOMASZOWICE
16–18 LISTOPADA 2013
POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO
KRAKÓW 2014
TREŚĆ
- Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)
- Program debaty PAU „Oceny nauki”, Tomaszowice, 16–18 listopada 2013 (czytaj)
- Maciej W. Grabski
Adres na rozpoczęcie spotkania (czytaj)
- Włodzimierz Bolecki
Ocena jednostek naukowych w humanistyce (parametryzacja a ewaluacja) (czytaj)
- Janusz Gil
Uwagi na temat oceny jednostek naukowych (czytaj)
- Renata Przybylska
Czy w Polsce naukowiec jeszcze może pisać po polsku? (czytaj)
- Jan Woleński
Uwagi o ewaluacji czasopism naukowych, w szczególności humanistycznych i społecznych (czytaj)
- Grzegorz Węgrzyn
Problemy oceny pracowników naukowych (czytaj)
GŁOSY W DYSKUSJI
- Andrzej Białas
Cztery drobne sprawy (czytaj)
- Szczepan Biliński
Kryteria oceny czasopism naukowych z tzw. listy filadelfijskiej (czytaj)
- Andrzej Borowski
Obyśmy się porozumieli... (czytaj)
- Józef Dulak
Głos w dyskusji (czytaj)
- Andrzej Jajszczyk
NCN a oceny nauki (czytaj)
- Joanna Kurczewska
Wariacje na temat interdyscyplinarności (czytaj)
- Roman Laskowski
Drogi i bezdroża parametryzacji (czytaj)
- Jerzy Lis
Ocena nauki – spojrzenie ze strony nauk technicznych (czytaj)
- Elżbieta Pyza
Kilka uwag na temat sposobu oceny działalności naukowej (czytaj)
- Zbigniew Sojka
Est modus in rebus (czytaj)
- Lucjan Suchanek
Parametryzacja – pytania, wątpliwości i uwagi krytyczne (czytaj)
- Jan Woleński
Miejsce nauki polskiej w świecie (czytaj)
- Andrzej Kajetan Wróblewski
„Impakt faktor” i Deklaracja San Francisco (DORA) (czytaj)
- Andrzej Kajetan Wróblewski
Mój eksperyment (czytaj)
- Spis treści (czytaj)