Informacje bieżące    |    Szukaj    |      KONTAKT 

naglowek struktura


 

 

 

Tom XIV

 

pod red. Michała Kokowskiego

 

 

Kraków 2015

 

Cały tekst  PDF  PDF  (ss. 372)

 

 kl2

 

 

 

Spis treści 

 

Michał Kokowski

Ewolucyjna transformacja czasopisma. Część 2

 

(po angielsku)

PDF  PDF

5-7

 

PDF  PDF

8-10

Opracowania badawcze

Andreas KLEINERT

Leonhardi Euleri Opera omnia: Wydanie dzieł i korespondencji Leonharda Eulera (po angielsku)

PDF  PDF

13-35

Halina LICHOCKA

Akademia Umiejętności (1872–1918) i jej czescy członkowie

PDF  PDF

37-62

Wojciech KOCUREK

Polskie początki Wydziału Nauk Matematycznych i Przyrodniczych Uniwersytetu we Fryburgu i polski wkład we fryburską rewolucję przemysłową

PDF  PDF

63-79

Tomasz PUDŁOCKI

Wincenty Lutosławski i jego zainteresowanie Stanami Zjednoczonymi Ameryki w świetle korespondencji z Fundacją Kościuszkowską

PDF  PDF

81-97

Jan KOROŃSKI

Zarys dziejów matematyki w siedemdziesięcioleciu Politechniki Krakowskiej

PDF  PDF

99-115

Michał KOKOWSKI

Szkic aktualnej debaty nad naukometrią i bibliometrią w Polsce i zapomniane naukoznawstwo

PDF  PDF

117-134

Michał KOKOWSKI

Jakiej naukometrii i bibliometrii potrzebujemy w Polsce?

PDF  PDF

135-184

Michał KOKOWSKI

Bibliografia naukometryczno‑bibliometryczno‑informetryczna (wybór)

 

PDF  PDF

185-266

Komunikaty

Piotr FLIN, Elena PANKO

Stopnie naukowe w carskiej Rosji

PDF  PDF

269-272

Dyskusje, polemiki

Paweł E. TOMASZEWSKI

Uwagi do komentarza prof. Michała Kokowskiego o badaniach życiorysu Jana Czochralskiego

PDF  PDF

275-281

Michał KOKOWSKI

Uwagi do komentarza dr. Pawła E. Tomaszewskiego na temat badań życiorysu Jana Czochralskiego (replika)

PDF  PDF

283-288

Varia

Jan SURMAN

Historyzowanie nauki lub jak nowe przychodzi na świat. Rozmowa z Hansem-Jörgiem Rheinbergerem

PDF  PDF

291-306

Omówienia i recenzje

Michał KOKOWSKI

Nauki przyrodnicze w historyczno–epistemologicznym ujęciu Hansa-Jörga Rheinbergera

PDF  PDF

309-323

Listy do redakcji

Michał KOKOWSKI

Nota na temat pojmowania uogólnionej zasady korespondencji

 

(po angielsku)

PDF  PDF

327-329

 

PDF  PDF

329-331

Informacje i sprawozdania konferencyjne 

Alicja RAFALSKA‑ŁASOCHA

Obchody 100. rocznicy śmierci Karola Stanisława Olszewskiego (1846–1915)

PDF  PDF

335-344

Soňa ŠTRBÁŇOVÁ

Międzynarodowa współpraca w zakresie historii nauki w Europie Środkowej (po angielsku)

PDF  PDF

347-353

Sprawozdanie z działalności Komisji Historii Nauki PAU

Michał Kokowski

Sprawozdanie z działalności Komisji Historii Nauki PAU w 2014/2015 roku

 

(po angielsku)

PDF  PDF

357-359

 

PDF  PDF

359-361

In memoriam

Ewa WYKA

Éva Vámos (1950–2015)

PDF  PDF

365-367

 

 

 

 

 

Tom 15

 

pod red. Michała Kokowskiego

 

 

Kraków 2016

 

Cały tekst  PDF  PDF  (ss. 462)

 

 kl2

 

 

 

Spis treści 

 

Od Redakcji

Michał KOKOWSKI

Ewolucyjna transformacja czasopisma. Część 3

PDF  PDF

11-16

Michał KOKOWSKI

Evolutionary transformation of the journal. Part 3

PDF  PDF

17-22

Michał KOKOWSKI

Komentarz na temat kryteriów i trybu oceny czasopism naukowych przedstawionych w projekcie z dnia 6 czerwca 2016 r. „Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia … 2016 r. W sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym” oraz postulowane zmiany zapisów

PDF  PDF

23-43

Opracowania i komunikaty badawcze

Andrij ROVENCHAK, Olena KIKTYEVA

Physics at the University of Lviv since the 17th century until the second world war: Addenda to the bibliography

PDF  PDF

47–73

Roman SZNAJDER

On known and less known relations of Leonhard Euler with Poland

PDF  PDF

75–110

Ewa WYKA

Doświadczenia Fizyczne Nayiaśnieyszemu Panu … Okazywane Roku 1793 W Grodnie Przez Pxx Dominikanów Konwentu Tamecznego. Analiza tekstu

PDF  PDF

111–156

Danuta CIESIELSKA

Rola Funduszu im. Dra W. Kretkowskiego w kształtowaniu krakowskiego ośrodka matematycznego

PDF  PDF

157–192

Andrzej J. WÓJCIK

Geologia stosowana w badaniach Karola Bohdanowicza i jego uczniów na Syberii na przełomie XIX i XX wieku

PDF  PDF

193–215

Jan KOROŃSKI

Prace matematyczne w Roczniku Towarzystwa Naukowego Krakowskiego (1817–1872)

PDF  PDF

217–243

Paweł POLAK

Philosophy in science – a case of a reception of special and general theory of relativity in Kraków and Lwów before 1925

PDF  PDF

245–273

Renata BUJAKIEWICZ-KOROŃSKA, Jan KOROŃSKI

The life of Tadeusz Banachiewicz and his scientific activity

 

PDF  PDF

275–300

Alicja ZEMANEK, Piotr KÖHLER

Historia Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie (1919–1939)

PDF  PDF

301–345

Omówienia i recenzje

Michał KOKOWSKI

A discussion of books: The Modi Memorandi: Leksykon Kultury Pamięci by Magdalena Saryusz-Wolska (Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2014) and The Deutsch-Polnische Erinnerungsorte (Paderborn: Schöningh, 2012–2015) / Polsko-Niemieckie Miejsca Pamięci (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2013–2015)

PDF  PDF

349–362

Michał KOKOWSKI

Omówienie książki: Władysław Marek Kolasa, Historiografia Prasy Polskiej (Do 1918 Roku). Naukometryczna Analiza Dyscypliny 1945–2009. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013; „Prace Monograficzne” nr 678, ISBN 0239-6025, 978-83-7271-843-1, ss. 525 + Bibliografia przedmiotu (CD)

PDF  PDF

363–371

Michał KOKOWSKI

Omówienie książki: Alicja Rafalska-Łasocha, Maria Skłodowska-Curie i Jej kontakty ze środowiskiem krakowskim. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 2015, ISBN 978-83-7676-221-0, ss. 214

PDF  PDF

373–378

Informacje i sprawozdania konferencyjne

Tomasz  PUDŁOCKI

Konferencja naukowa poświęcona pamięci prof. Andrzeja Gawrońskiego (Przemyśl, 1 kwietnia 2016 r.)

PDF  PDF

381–385

Tomasz PUDŁOCKI

Konferencja naukowa z okazji 200. rocznicy powstania Towarzystwa Naukowego Krakowskiego

PDF  PDF

387–392

Dyskusje, polemiki, listy do Redakcji

Paweł E. TOMASZEWSKI

Uwagi do komentarza prof. Michała Kokowskiego o badaniach życiorysu Jana Czochralskiego

PDF  PDF

395–404

Michał KOKOWSKI

Odpowiedź na list dr. Pawła E. Tomaszewskiego na temat badań życiorysu Jana Czochralskiego

PDF  PDF

405–408

Varia

Michael GORDIN, Jan SURMAN

Poza centrum: Nauki w Europie Środkowo-Wschodniej i jej historie. Rozmowę z profesorem Michaelem Gordinem Przeprowadził Jan Surman

PDF  PDF

411–431

Michael GORDIN, Jan SURMAN

Beyond the center: Sciences in Central and Eastern Europe and their histories. An interview with professor Michael Jordan conducted by Jan Surman

PDF  PDF

433–452

Sprawozdanie z działalności Komisji Historii Nauki PAU

Michał KOKOWSKI

Sprawozdanie z działalności Komisji Historii Nauki PAU w 2015/2016 roku

PDF  PDF

455–458

Michał KOKOWSKI

The report on the activities of the PAU Commission on the History of Science in 2015/2016

PDF  PDF

459–462

 

 

 

 

 

 

Tom 16

 

Redakcja Michał Kokowski

 

 

Kraków 2017

 

Cały tekst  PDF  PDF  (ss. 472)

 

 kl2

 

 

 

Spis treści 

 

OD REDAKCJI

Michał KOKOWSKI

Evolutionary transformation of the journal. Part 4

PDF  PDF

(ENGLISH)

11–14

Michał KOKOWSKI

Ewolucyjna transformacja czasopisma. Część 4

PDF  PDF

15–18

W CENTRUM UWAGI

Efthymios NICOLAIDIS

Pochwała Roberta Foxa

PDF  PDF

(ENGLISH)

21–27

Robert FOX

The dream that never dies: the ideals and realities

PDF  PDF

(ENGLISH)

29–47

Robert FOX

Marzenie, które nigdy nie umiera: ideały i realia kosmopolityzmu w nauce w latach 1870–1940

PDF  PDF

49–68

Robert FOX, Michał KOKOWSKI

Dyskusja z profesorem Robertem Foxem o historiografii nauki i techniki

PDF  PDF

(ENGLISH)

69–119

NAUKA W POLSCE

Krzysztof Ludwik BIRKENMAJER

Polskie badania polarne (zarys)

PDF  PDF

123–153

Paweł E. TOMASZEWSKI

Od wazeliny do krzemowej rewolucji: czyli niezwykła historia największego polskiego odkrycia, które zmieniło świat

PDF  PDF

155–200

Stefan Witold ALEXANDROWICZ

Karl Kolbenheyer (1841–1901) – nauczyciel, przyrodnik, turysta

PDF  PDF

201–238

NAUKA W EUROPIE ŚRODKOWEJ I WSCHODNIEJ

Adéla JŮNOVÁ MACKOVÁ

Instytuty państwowe i Czechosłowacka Akademia Nauk, 1948–1953

PDF  PDF

(ENGLISH)

241–267

Vyacheslav ARTYUKH

Elementy pozytywizmu w ukraińskiej filozofii i kulturze drugiej połowy XIX wieku

PDF  PDF

(ENGLISH)

269–301

Ewelina DRZEWIECKA

Komunistyczne jubileusze jako symfonia władzy i nauki (przypadek Bułgarii)

PDF  PDF

(ENGLISH)

303–331

NAUKA BEZ GRANIC

Stephen COOPER

Koncepcje Ludwika Flecka i ich zastosowanie do eukariotycznego cyklu komórkowego

PDF  PDF

(ENGLISH)

335–364

BIBLIOMETRIA, POLITYKA NAUKOWA, KOMUNIKACJA NAUKOWA

Steven LAPORTE

Preprint w humanistyce – fikcja czy realna możliwość?

PDF  PDF

(ENGLISH)

367–378

Michał KOKOWSKI

Uwagi na temat „Projektu z dnia 23 marca 2017 r. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia ………… 2017 r.”

PDF  PDF

379–388

OMÓWIENIA I RECENZJE

Michał RYDLEWSKI

Ludwik Fleck. Tradycje – inspiracje – interpretacje (red. Bożena Płonka-Syroka, Paweł Jarnicki, Bogdan Balicki). Wrocław: Wydawnictwo Fundacji „Projekt Nauka”, 2015, ss. 313

PDF  PDF

391–406

Karolina TARGOSZ

Heveliana 2011–2016

PDF  PDF

407–444

KRONIKA NAUKOWA

Tomasz PUDŁOCKI

Międzynarodowa konferencja naukowa „Intellectuals and the First World War: Central European Perspective” (Kraków, Polska, 20–22 X 2016)

PDF PDF

447–454

Jerzy M. KREINER

Konferencja międzynarodowa „Historia kalendarzy na świecie i ich powstawanie” (Korea Południowa, 29 XI – 2 XII 2016)

PDF PDF

455–462

Michał KOKOWSKI

The report on the activities of the PAU Commission on the History of Science in 2016/2017

PDF PDF

(ENGLISH)

463–466

Michał KOKOWSKI

Sprawozdanie Komisji Historii Nauki PAU w roku 2016/2017

PDF PDF

467–470

 

 

 

Wzór umowy licencyjnej

 

 

Umowa licencyjna [pdf]

 

 

Uzupełnioną i wydrukowaną umowę, z własnoręcznym podpisem Autora, proszę odesłać

 

a) w formie papierowej na adres:

Polska Akademia Umiejętności – Wydawnictwo
ul. Sławkowska 17
31-016 Kraków

 

b) w formie elektronicznej, jako skan podpisanego wydruku, na adres email:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

 

 

Sposób recenzowania artykułów i formularz recenzji

 

 

Każdy artykuł poddany zostanie ocenie dwóch recenzentów zewnętrznych, niezależnych od Redakcji, których Redakcja nie poinformuje o tożsamości autora (autorów) danego tekstu.

Na podstawie opinii recenzentów artykuł może zostać zaakceptowany do druku bez zmian, warunkowo przyjęty ze wskazaniem niezbędnych poprawek, skrótów lub uzupełnień, jakich powinien dokonać autor, albo odrzucony.

 

 


 

RECENZJA WYDAWNICZA - formularz

 

(formularz w pliku PDF; DOC)

DANE PERSONALNE RECENZENTA

RECENZJA WYDAWNICZA

 

Oświadczam, że Redakcja czasopisma Opinie Edukacyjne PAU nie zapoznała mnie z personaliami autora/autorów recenzowanego tekstu.

Oświadczam, że Redakcja nie zapoznała mnie także z personaliami drugiego Recenzenta artykułu.

Gdyby przypadkiem okazało się, że na podstawie treści artykułu lub innych przesłanek nabrałem/łam uzasadnionego przeświadczenia co do tożsamości autora, deklaruję, że pomiędzy nami nie występuje żaden konflikt interesów, ani w postaci bezpośrednich relacji osobistych, ani relacji podległości zawodowej, ani bezpośredniej współpracy naukowej w ciągu ostatnich dwóch lat.


Tekst został złożony do recenzji dnia ………………… w postaci ……………………………


Po przestudiowaniu przedłożonego tekstu:

(tytuł) …………………………………………………………………………………………

(liczba stron) ………………… (ilość znaków) …………………………………………

akceptuję go do druku bez zastrzeżeń TAK NIE

Jeśli NIE, to uważam jego publikację za dopuszczalną pod warunkiem (proszę właściwe zakreślić):

przeredagowania skrócenia rozszerzenia uzupełnienia bibliografii inne (załączam)


Nie uważam za wskazane publikowanie utworu w jego obecnej formie.

UZASADNIENIE

Artykuł spełnia kryteria w stopniu wybitnym wysokim zadowalającym niezadowalającym
Oryginalność        
Podjęcie istotnego zagadnienia badawczego        
Odpowiada wymogom kompozycji        
Wykorzystuje literaturę przedmiotu        


Nie nosi możliwych do wykrycia znamion pracy niesamodzielnej w rozumieniu prawa autorskiego.

Budzi wątpliwości zakres nieuzasadnionych zapożyczeń z prac cudzych (należy wskazać miejsca).

Szczegółowy wykaz zalecanych zmian (w przypadku warunkowego dopuszczenia do druku) – załącznik

Inne uwagi Recenzenta ………… ( - nie zgłaszam - ) ……………………………………… – załącznik


Zgadzam się, by moje nazwisko znalazło się na publikowanej liście recenzentów współpracujących z Redakcją Opinii Edukacyjnych PAU

DATA ... PODPIS ...


Liczba załączników ………………………………

 


 

 

 

Sprzedaż i prenumerata

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instrukcja dla autorów

(instrukcja dla autorów w pliku PDF; DOC)

 

Rodzaje prac naukowych publikowanych przez czasopismo

 

1. Artykuły oryginalne

Artykuł oryginalny w języku polskim lub w jednym z języków kongresowych. Artykuł powinien być poświęcony tematyce edukacyjnej, w tym przede wszystkim: teorii budowy i praktyce tworzenia podręczników szkolnych, relacjom pomiędzy Podstawą programową a podręcznikami, zasadom oceniania i recenzowania podręczników, użyteczności innych narzędzi edukacyjnych. Problem może zostać przedstawiony w ujęciu historycznym, aktualnym lub w odniesieniu do perspektyw wprowadzania do edukacji nowych mediów, zastępujących lub uzupełniających klasyczne podręczniki. Artykuł może być także poświęcony badaniom empirycznym nad percepcją podręczników i innych środków dydaktycznych, nad wpływem obudowy dydaktycznej lub komunikatywności warstwy słowno-tekstowej na procesy nauczania-uczenia się itp. Do takiej kategorii może być zaliczony tekst, w którym zostaje dokonany przegląd i analityczne porównanie kilku podręczników z odniesieniem do teorii dydaktycznej danej dziedziny nauczania, pod warunkiem że sformułowane zostaną wnioski o znaczeniu ogólniejszym. Podręczniki w takim ujęciu powinny stanowić bazę materiałową do badań i pogłębionej refleksji.

Artykuł w języku polskim powinien być zaopatrzony w ok. półstronicowe (do 1000 znaków) streszczenie w języku polskim (zawierające postawione cele, zwięzłą charakterystykę prezentowanych zagadnień, główne wnioski), abstrakt w języku angielskim, listę słów kluczowych w języku polskim i angielskim (do pięciu), bibliografię załącznikową, krótką informację o autorze, afiliację oraz numer ORCID (jeśli autor posiada).  Objętość artykułu nie powinna przekraczać objętość jednego arkusza wydawniczego (ok. 40 tys. znaków).

Każdy artykuł poddany zostanie ocenie dwóch recenzentów zewnętrznych, niezależnych od redakcji, których redakcja nie poinformuje o tożsamości autora (autorów) danego tekstu. Na podstawie opinii recenzentów artykuł może zostać zaakceptowany do druku bez zmian, warunkowo przyjęty ze wskazaniem niezbędnych poprawek, skrótów lub uzupełnień, jakich powinien dokonać autor, albo odrzucony. W przypadku zalecenia drobnych poprawek redakcyjnych (kompozycyjnych, stylistycznych, językowych) redakcja zastrzega sobie możliwość dokonania samodzielnych ingerencji w tekst.

Teksty artykułów, po ewentualnych zmianach i adiustacji oraz złożeniu, będą przedstawiane autorom w celu przeprowadzenia korekty i ostatecznego zaakceptowania tekstu do druku. Jeśli zmiany redakcyjne będą w stosunku do wersji pierwotnej poważne (ponad 20%), autor będzie zobowiązany do akceptacji ostatecznego kształtu swojego utworu w postaci deklaracji na piśmie.

 

2. Recenzje

Recenzja dotyczy jednego podręcznika lub jego części. Może też ograniczać się do pewnego wybranego aspektu – na przykład oceny warstwy ikonograficznej. Objętość do jednego arkusza wydawniczego.

 

3. Opinie, polemiki, sprawozdania

Możliwe jest także przyjęcie do druku innych tekstów dotyczących problematyki edukacyjnej –  informujących o ważnych wydarzeniach (konferencjach, programach badawczych, posiedzeniach międzynarodowych komisji podręcznikowych), a także mających charakter polemiczny. Objętość tekstu – pół arkusza wydawniczego.

 

 

Zalecenia dotyczące edycji tekstu

Czcionka: Times New Roman 12 pkt z interlinią 1,5 wiersza, tekst wyjustowany.

Akapity: pierwszy wiersz – wcięcie 1,25 cm.

Dłuższe cytaty (powyżej 3 wersów) kursywą i wyodrębnione z tekstu; odstęp przed i po cytacie 12 pkt, wielkość czcionki cytatu – 10 pkt. Pominięte fragmenty w cytatach należy zaznaczyć wielokropkiem w nawiasach kwadratowych […].

Przypisy w konwencji tradycyjnej (oksfordzkie). W skrótach stosowana terminologia łacińska (ibidem, op.cit.).

 

Przykłady:

N. Davies, Boże igrzysko. Historia Polski, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 1990, s. 23.

K. Sanojca, Między nauką a praktyką oświatową – działalność naukowa wizytatorów Kuratorium Okręgu Szkolnego Lwowskiego w okresie międzywojennym, [w:] Człowiek w świecie bez wolności, red. M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wydawnictwo LTW, Wrocław 2018, s. 19–29.

A. Kastory, Europa Środkowa u progu nowego stulecia, „Konspekt” 2000, nr 4, s. 11–16.

 

Źródła internetowe powinny zawierać nazwisko autora, tytuł materiału, nazwę strony i datę dostępu podaną w nawiasie kwadratowym: [dostęp 28.03.2011].

 

Uprzejmie prosimy autorów o przesłanie tekstów pocztą elektroniczną na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w formacie rtf (preferowany), doc lub docx. W razie zamiaru ilustrowania artykułu należy porozumieć się z redakcją w sprawie omówienia szczegółów technicznych.
 

 

 

Numery archiwalne

 

 

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XIX-XX

pod redakcją
Ireny Trzcienieckiej-Schneider

Kraków 2023

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XIX-XX:
Dr Grzegorz Chomicki
Dr hab. Danuta Ciesielska
Dr Jan Dętka
Dr hab. Andrzej Essen prof. UP
Dr hab. Beata Gola prof. UJ
Prof. dr hab. Krystyna Kleszcz
Dr Anna Małecka
Dr hab. Zdzisław Pogoda prof. UJ
Prof. dr hab. Helena Synowiec
Dr hab. Maciej Uliński prof. AGH

   
   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XVII-XVIII

pod redakcją
Ireny Trzcienieckiej-Schneider

Kraków 2020

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XVII-XVIII:
Dr hab. Krzysztof Biedrzycki, prof. UJ
Dr Grzegorz Chomicki
Dr hab. Beata Gola, prof. UJ
Dr hab. Paweł Góra, prof. UJ
Dr hab. Eugeniusz Wojciechowski

   
   
   
   
 

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XVI

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2018

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XVI:
Prof. dr hab. Czesław Brzoza
Dr hab. Tomasz Skrzyński, prof. UP
Dr hab. Henryk Głębocki
Dr Dorota Kowalczyk
Dr hab. Arkadiusz Urbanek
Dr hab. Anna Żeromska
Dr Bronisław Pabich

   
   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XV

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2017

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XV:
Dr hab. Dorota Michułka
Dr Małgorzata Kosińska-Zagajewska
Dr Maciej Pabisek
Dr Mirosław Piwowarczyk
Dr hab. prof. UJ Sławomir Sprawski
Dr hab. Marcin Pawlak
Dr hab. Wojciech Mruk
Prof. dr hab. Krzysztof Stopka
Dr Bronisław Pabich
Dr Małgorzata Przybyła-Kasperek
Dr Jerzy Lackowski
Dr Dobrochna Kałwa
Dr Barbara Klich-Kluczewska
Prof. dr hab. Stanisław Roszak
Dr hab. Janusz Pezda
Dr hab. Katarzyna Wrońska
Dr Jakub Szczepański
Dr Barbara Cynarska-Chomicka
Dr Katarzyna Kołakowska
Dr hab. Maria Stinia
Dr Ludmiła Szterenberg

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XIV

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2016

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XIV:
Dr Barbara Cynarska-Chomicka
Prof. dr hab. Piotr Franaszek
Prof. dr hab. Anna Janus-Sitarz
Dr Katarzyna Kołakowska
Dr Małgorzata Kosińska-Zagajewska
Dr hab. Dorota Michułka
Dr Maciej Pabisek
Dr hab. Małgorzata Pawlak
Dr hab. Janusz Pezda
Dr Andrzej Ruszer

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XIII

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2015

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XIII:
Dr hab. Mariola Hoszowska, prof. UR
Dr hab. Tadeusz Czekalski
Prof. dr hab. Andrzej Nowak
Dr Piotr Machura
Dr Alina Mitek-Dziemba
Dr Ewa Horwath
Dr Małgorzata Kosińska-Zagajewska
Prof. dr hab. Tadeusz Nadzieja
Prof. dr hab. Stanisław Roszak
Dr Zbigniew Powązka

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XII

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2014

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XII:
Prof. dr hab. Jacek Widomski
Dr hab. Jan Czerniawski
Dr Kazimierz Gołas
Dr Jerzy Lackowski
Dr hab. Danuta Konieczka-Śliwińska
Dr Barbara Cynarska-Chomicka

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XI

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2013

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XI:
Dr hab. Michał Baczkowski prof. UJ
Prof. dr hab. Stanisław Roszak
Prof. dr hab. Antoni Pędziwiatr
Dr Renata Bujakiewicz-Korońska

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom X

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego


Kraków 2012


SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu X:
Prof. dr hab. Edward Tutaj
Dr Zbigniew Powązka

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom IX

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego


Kraków 2011


SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

   
   

Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom VIII


pod redakcją
Grzegorza Chomickiego


Kraków 2010


SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

   
   

Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom VII


pod redakcją
Grzegorza Chomickiego


Kraków 2009

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom VI


pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

 
Kraków 2008

 

 

SPIS TREŚCI

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom V


pod redakcją
Andrzeja Kastorego i Grzegorza Chomickiego

 
Kraków 2007

 

 

SPIS TREŚCI

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom IV

 

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

 

Kraków 2006

 

 

SPIS TREŚCI

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom III


pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

 

Kraków 2005

 

 

SPIS TREŚCI

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom II


pod redakcją
Andrzeja Staruszkiewicza i Grzegorza Chomickiego

 

Kraków 2004

 

 

SPIS TREŚCI

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom I


pod redakcją
Andrzeja Kastorego i Grzegorza Chomickiego

 

Kraków 2002

 

 

SPIS TREŚCI

   

 

 

 

 

Bieżący numer

 

 

 

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XXI

 

pod redakcją
Karola Sanojcy

 

Kraków 2024

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

ZAWARTOŚĆ

 

 

Recenzenci tomu XXI:

  • dr hab. Dorota Michułka prof. UWr
  • dr hab. Małgorzata Pawlak prof. UWr
  • dr Małgorzata Pietrzak prof. UJ
  • dr hab. Tomasz Pudłocki prof. UJ
  • dr hab. Maria Stinia prof. UJ
  • dr hab. Barbara Techmańska prof. UWr

 

 

 

 

Rada Naukowa

 

  • Andrzej Białas
  • Krzysztof Baczkowski
  • Blažena Gracová
  • Andrzej Kastory
  • Andrzej Staruszkiewicz
  • Marek Zrałek




Komitet Redakcyjny

 

  • Beata Gola
  • Andrzej Kastory
  • Anna Kolasa
  • Krystyna Kowalik
  • Jerzy Kuczyński
  • Barbara Płytycz
  • Dariusz Rott
  • Karol Sanojca  (red. naczelny)
  • Maria Stinia
  • Jerzy Szczepański
  • Irena Trzcieniecka-Schneider

 

 


Kontakt z Redakcją

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


 

 

 

 

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności

Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

Rocznik

ISSN 2391-6303

Wydawca: Polska Akademia Umiejętności


Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych publikowane są od 2002 roku

Od 2011 roku (tom IX) wydawane są jako czasopismo naukowe – rocznik:
Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności – Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności ukazują się w wersjach papierowej i elektronicznej

Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa


Na stronie internetowej PAU Komisja do Oceny Podręczników Szkolnych przedstawiona jest w dziale:
Struktura (Wydziały i Komisje / Komisje międzywydziałowe / do Oceny Podręczników Szkolnych)

Przejdź do strony Komisji


Wyróżnienia Prezesa PAU oraz rekomendacje Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

Komisja przedstawia Prezesowi i Radzie PAU propozycje podręczników, które zdaniem recenzentów zasłużyły na wyróżnienie specjalnym dyplomem honorowym, wręczanym podczas czerwcowego Uroczystego Posiedzenia Publicznego PAU. Jest to forma wyrażenia najwyższego uznania autorom i wydawcom książek, które znajdą się w danym roku akademickim w porządku obrad Komisji. Oprócz tego Komisja rekomenduje nauczycielom i osobom zainteresowanym znacznie większą liczbę podręczników, które ze względu na dobry poziom merytoryczny i odpowiednią jakość wydania w pełni zasługują na szerokie zastosowanie w szkołach.

 

Informacje o wyróżnionych podręcznikach przedstawiamy w dziale:
Działalność / Nagrody i Wyróżnienia / Wyróżnienia podręczników szkolnych 

Przejdź do strony Wyróżnienia podręczników szkolnych

 

 

Sprzedaż i prenumerata

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Numery archiwalne

 

 

Bieżący numer dostępny jest na Portalu Czasopism Naukowych ejournals.eu

 

http://www.ejournals.eu/SSB/

 

 

Od roku 2015 (tom XXIII) numery czasopisma publikowane są na ww. stronie