fq

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM VII

ETOS I ETYKA
W BADANIACH I W NAUCZANIU

 

TOMASZOWICE
16–17 listopada 2019

 

POD REDAKCJĄ
LUCJANA SUCHANKA

 

KRAKÓW 2020

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas   (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Etos w badaniach i w nauczaniu”, Tomaszowice, 16–17 listopada 2019   (czytaj)

MODUŁ 1. ETOS I ETYKA JAKO ZASADY PRACY PRACOWNIKÓW NAUKI

 

  • Lucjan Suchanek
    Etos pracownika nauki a zagadnienie wolności i przymusu   (czytaj)

 

  • Zbigniew Stawrowski
    Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie   (czytaj)

 

  • Bogusław Dopart
    Etos wykładowcy akademickiego (etos a praktyka)   (czytaj)

 

  • Franciszek Ziejka
    Kodeks etyki pracownika naukowego   (czytaj)

MODUŁ 2. PATOLOGIE

 

  • Jan Ostrowski
    Jak nas globalizują   (czytaj)

 

  • Agnieszka Raubo
    Konsekwencje dyscyplinarne wobec nauczycieli akademickich w przypadku popełnienia plagiatu naukowego. Zarys problematyki   (czytaj)

 

  • Piotr Sorokowski
    „Drapieżni wydawcy” – analiza zjawiska   (czytaj)

 

  • Marek Wroński
    Plagiaty naukowe w Polsce   (czytaj)

MODUŁ 3. DROGI NAPRAWY

 

  • Andrzej Jajszczyk
    ERC a zapobieganie nieuczciwości naukowej   (czytaj)

 

  • Janusz Gołaś
    Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich   (czytaj)

 

  • Jerzy Szwed
    Moje „przygody z humanistami”   (czytaj)

DEBATA OGÓLNA – PODSUMOWANIE OBRAD

 

  • Magdalena Bajer
    Dużo uczniów, mało mistrzów   (czytaj)

 

  • Jerzy Błażejowski
    Etos i etyka jako zasady pracy pracowników nauki   (czytaj)

 

  • Zbigniew Kruszewski
    Kilka uwag w dyskusji o „Etosie w badaniach i w nauczaniu”   (czytaj)

 

  • Janusz Lipkowski
    Głos w dyskusji   (czytaj)

 

  • Barbara Płytycz
    Etos nauczyciela akademickiego zobowiązuje do rzetelnego informowania o postępach w nauce   (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Głos w dyskusji   (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM III

 

MEANDRY KARIERY NAUKOWEJ

 

TOMASZOWICE
14–16 LISTOPADA 2015

 

POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO

 

KRAKÓW 2016

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Meandry kariery naukowej”, Tomaszowice, 14–16 listopada 2015 (czytaj)

  • Miłowit Kuniński
    Pracownik naukowy w otoczeniu społecznym. Status społeczny i powinności (czytaj)

 

  • Zbigniew Stawrowski 
    Pracownik naukowy – powołanie czy zawód? (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    Badacze w megazespołach naukowych (narastający problem) (czytaj)

 

  • Antoni Tajduś
    Rola i zadania Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów w postępowaniach awansowych (czytaj)

 

  • Tomasz Borecki
    Obecny stan postępowań o nadanie stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora – uwagi nie tylko krytyczne (czytaj)

 

  • Maciej Żylicz
    Etapy kariery naukowej a wspieranie najlepszych (starzy i młodzi w nauce) (czytaj)

 

  • Stanisław Kistryn
    Mistrz w tłumie uczniów; tłum mistrzów poluje na ucznia (czytaj)

 

  • Zbigniew Błocki
    Kariera naukowa w Polsce. Czy da się zmienić coś, co nie działa? (czytaj)

 

  • Grzegorz Węgrzyn
    Recenzenci i recenzje: kryzys recenzowania (czytaj)

 

  • Sylwester Czopek
    Studia doktoranckie czy studia III stopnia? (czytaj)

 

  • Marek Krawczyk
    Kryteria stosowane podczas ubiegania się o stopnie i tytuły naukowe na wydziałach Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (czytaj)

 

  • Andrzej Borowski
    Głos w dyskusji (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Głos w dyskusji (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM I


OCENY NAUKI

 

TOMASZOWICE
16–18 LISTOPADA 2013

 

POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO

 

KRAKÓW 2014

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej BiałasSzczepan Biliński (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Oceny nauki”, Tomaszowice, 16–18 listopada 2013 (czytaj)

  • Maciej W. Grabski 
    Adres na rozpoczęcie spotkania (czytaj)

 

  • Włodzimierz Bolecki 
    Ocena jednostek naukowych w humanistyce (parametryzacja a ewaluacja) (czytaj)

 

  • Janusz Gil 
    Uwagi na temat oceny jednostek naukowych (czytaj)

 

  • Renata Przybylska 
    Czy w Polsce naukowiec jeszcze może pisać po polsku? (czytaj)

 

  • Jan Woleński 
    Uwagi o ewaluacji czasopism naukowych, w szczególności humanistycznych i społecznych (czytaj)

 

  • Grzegorz Węgrzyn 
    Problemy oceny pracowników naukowych (czytaj)

GŁOSY W DYSKUSJI

 

  • Andrzej Białas
    Cztery drobne sprawy (czytaj)

 

  • Szczepan Biliński
    Kryteria oceny czasopism naukowych z tzw. listy filadelfijskiej (czytaj)

 

  • Andrzej Borowski
    Obyśmy się porozumieli... (czytaj)

 

  • Józef Dulak
    Głos w dyskusji (czytaj)

 

  • Andrzej Jajszczyk
    NCN a oceny nauki (czytaj)

 

  • Joanna Kurczewska
    Wariacje na temat interdyscyplinarności (czytaj)

 

  • Roman Laskowski
    Drogi i bezdroża parametryzacji (czytaj)

 

  • Jerzy Lis
    Ocena nauki – spojrzenie ze strony nauk technicznych (czytaj)

 

  • Elżbieta Pyza
    Kilka uwag na temat sposobu oceny działalności naukowej (czytaj)

 

  • Zbigniew Sojka
    Est modus in rebus (czytaj)

 

  • Lucjan Suchanek
    Parametryzacja – pytania, wątpliwości i uwagi krytyczne (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Miejsce nauki polskiej w świecie (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    „Impakt faktor” i Deklaracja San Francisco (DORA) (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    Mój eksperyment (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM II

SZKOLNICTWO WYŻSZE
W OBLICZU ZMIAN

 

TOMASZOWICE
15–17 LISTOPADA 2014

 

POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO

 

KRAKÓW 2015

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Studia i studiowanie: po co i jak zmieniać uniwersytety w Polsce”, Tomaszowice, 15–17 listopada 2014 (czytaj)

  • Maciej Żylicz
    Przyszłość uniwersytetów w Polsce (czytaj)

 

  • Jacek Witkoś 
    Jak nie stracić szansy na internacjonalizację polskich uczelni? (czytaj)

 

  • Karol Musioł
    Nowe zadania uniwersytetu (czytaj)

 

  • Anna Machnikowska 
    Quo vadis, Universitas? (czytaj)

 

  • Lucjan Suchanek
    Studia masowe i elitarne. Jaki ma być homo occidentalis? (czytaj)

 

  • Leszek Pacholski
    Kalifornijska reforma sprzed 50 lat (czytaj)

 

  • January Weiner
    Kontrola jakości materiału i produktu końcowego w procesie wytwarzania absolwentów uniwersytetu (czytaj)

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    MISMaP – koń trojański w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce (czytaj)

 

  • Jerzy Axer
    Kiedy wreszcie Troja zostanie zdobyta? – doniesienia z MISH-owego frontu (czytaj)

GŁOSY W DYSKUSJI

 

  • Włodzimierz Bolecki
    Po co i jak zmieniać uniwersytety? (Dopowiedzenie do dyskusji) (czytaj)

 

  • Andrzej Borowski
    Uniwersytet przyszłości i „artes liberales” (czytaj)

 

  • Stanisław Kistryn
    Edukacja uniwersytecka – wykształcenie czy wychowanie? (czytaj)

 

  • Tadeusz Skarbek
    Konsolidacja w szkolnictwie wyższym (czytaj)

 

  • Grzegorz Węgrzyn
    Kondycja szkolnictwa wyższego w Polsce i czy stać nas na reformę? (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Głosy w dyskusji (czytaj)

 

  • Krzysztof Woźniak, Mariusz Sołtysik
    O jakości kształcenia (czytaj)

 

 

 

POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI

DEBATY PAU

TOM V

NAUCZANIE UNIWERSYTECKIE
I KSZTAŁCENIE ELITARNE 

 

TOMASZOWICE
18–20 listopada 2017

 

POD REDAKCJĄ
LUCJANA SUCHANKA

 

KRAKÓW 2018

 

Tom w całości

 

TREŚĆ


  • Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Lucjan Suchanek   (czytaj)

 

  • Program debaty PAU „Nauczanie uniwersyteckie i kształcenie elitarne”, Tomaszowice, 18–20 listopada 2017   (czytaj)

MODUŁ 1. MIEJSCE NAUCZANIA W MISJI UNIWERSYTETU

 

  • Lucjan Suchanek
    Miejsce nauczania w misji uniwersytetu. Wprowadzenie do dyskusji   (czytaj)

 

  • Renata Przybylska
    Odpowiedzialność za poziom nauczania. Diagnoza i konstruktywne propozycje?   (czytaj)

 

  • Maria Korytowska
    Badania naukowe a dydaktyka   (czytaj)

 

  • Jan Woleński
    Czy tradycyjny model nauczyciela akademickiego jest jeszcze aktualny?   (czytaj)

MODUŁ 2. KSZTAŁCENIE ELITARNE

 

  • Andrzej Kajetan Wróblewski
    Studia elitarne w Polsce? Wprowadzenie do dyskusji   (czytaj)

 

  • Bogdan Szlachta
    Uwag kilka o elitarności kształcenia w Polsce   (czytaj)

 

  • Jerzy Szwed
    Kształcenie elitarne – moje bliskie spotkania   (czytaj)

MODUŁ 3. ELITA I ELITARNOŚĆ

 

  • Andrzej Borowski
    Elita i elitarność. Wprowadzenie do dyskusji   (czytaj)

 

  • Tomasz Gąsowski
    Historyczne uwarunkowania pojęcia elitarności   (czytaj)

 

  • Miłowit Kuniński
    Elity i elitarność a liberalno-demokratyczny model społeczeństwa   (czytaj)

 

  • Jarosław Górniak
    „Inteligencja” i „elita” jako kategorie społeczne a kształcenie akademickie   (czytaj)

 

  • Jerzy Bartmiński
    Elita wobec etosu pracy – aktualność wzorca pozytywistycznego?   (czytaj)

 

  • Franciszek Ziejka
    Wykształcenie jako droga do elity   (czytaj)

 

  • Kazimierz Furtak
    Nauczyciele akademiccy jako elita   (czytaj)

 

  • Andrzej Paszewski
    Uczeni wobec polityki   (czytaj)