Debaty PAU Tom VII
POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
DEBATY PAU
TOM VII
ETOS I ETYKA
W BADANIACH I W NAUCZANIU
TOMASZOWICE
16–17 listopada 2019
POD REDAKCJĄ
LUCJANA SUCHANKA
KRAKÓW 2020
TREŚĆ
- Zamiast wstępu, Andrzej Białas (czytaj)
- Program debaty PAU „Etos w badaniach i w nauczaniu”, Tomaszowice, 16–17 listopada 2019 (czytaj)
MODUŁ 1. ETOS I ETYKA JAKO ZASADY PRACY PRACOWNIKÓW NAUKI
- Lucjan Suchanek
Etos pracownika nauki a zagadnienie wolności i przymusu (czytaj)
- Zbigniew Stawrowski
Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie (czytaj)
- Bogusław Dopart
Etos wykładowcy akademickiego (etos a praktyka) (czytaj)
- Franciszek Ziejka
Kodeks etyki pracownika naukowego (czytaj)
MODUŁ 2. PATOLOGIE
- Jan Ostrowski
Jak nas globalizują (czytaj)
- Agnieszka Raubo
Konsekwencje dyscyplinarne wobec nauczycieli akademickich w przypadku popełnienia plagiatu naukowego. Zarys problematyki (czytaj)
- Piotr Sorokowski
„Drapieżni wydawcy” – analiza zjawiska (czytaj)
- Marek Wroński
Plagiaty naukowe w Polsce (czytaj)
MODUŁ 3. DROGI NAPRAWY
- Andrzej Jajszczyk
ERC a zapobieganie nieuczciwości naukowej (czytaj)
- Janusz Gołaś
Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich (czytaj)
- Jerzy Szwed
Moje „przygody z humanistami” (czytaj)
DEBATA OGÓLNA – PODSUMOWANIE OBRAD
- Magdalena Bajer
Dużo uczniów, mało mistrzów (czytaj)
- Jerzy Błażejowski
Etos i etyka jako zasady pracy pracowników nauki (czytaj)
- Zbigniew Kruszewski
Kilka uwag w dyskusji o „Etosie w badaniach i w nauczaniu” (czytaj)
- Janusz Lipkowski
Głos w dyskusji (czytaj)
- Barbara Płytycz
Etos nauczyciela akademickiego zobowiązuje do rzetelnego informowania o postępach w nauce (czytaj)
- Jan Woleński
Głos w dyskusji (czytaj)
- Spis treści (czytaj)
Debaty PAU Tom III
POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
DEBATY PAU
TOM III
MEANDRY KARIERY NAUKOWEJ
TOMASZOWICE
14–16 LISTOPADA 2015
POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO
KRAKÓW 2016
TREŚĆ
- Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)
- Program debaty PAU „Meandry kariery naukowej”, Tomaszowice, 14–16 listopada 2015 (czytaj)
- Miłowit Kuniński
Pracownik naukowy w otoczeniu społecznym. Status społeczny i powinności (czytaj)
- Zbigniew Stawrowski
Pracownik naukowy – powołanie czy zawód? (czytaj)
- Andrzej Kajetan Wróblewski
Badacze w megazespołach naukowych (narastający problem) (czytaj)
- Antoni Tajduś
Rola i zadania Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów w postępowaniach awansowych (czytaj)
- Tomasz Borecki
Obecny stan postępowań o nadanie stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora – uwagi nie tylko krytyczne (czytaj)
- Maciej Żylicz
Etapy kariery naukowej a wspieranie najlepszych (starzy i młodzi w nauce) (czytaj)
- Stanisław Kistryn
Mistrz w tłumie uczniów; tłum mistrzów poluje na ucznia (czytaj)
- Zbigniew Błocki
Kariera naukowa w Polsce. Czy da się zmienić coś, co nie działa? (czytaj)
- Grzegorz Węgrzyn
Recenzenci i recenzje: kryzys recenzowania (czytaj)
- Sylwester Czopek
Studia doktoranckie czy studia III stopnia? (czytaj)
- Marek Krawczyk
Kryteria stosowane podczas ubiegania się o stopnie i tytuły naukowe na wydziałach Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (czytaj)
- Andrzej Borowski
Głos w dyskusji (czytaj)
- Jan Woleński
Głos w dyskusji (czytaj)
- Spis treści (czytaj)
Debaty PAU Tom I
POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
DEBATY PAU
TOM I
OCENY NAUKI
TOMASZOWICE
16–18 LISTOPADA 2013
POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO
KRAKÓW 2014
TREŚĆ
- Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)
- Program debaty PAU „Oceny nauki”, Tomaszowice, 16–18 listopada 2013 (czytaj)
- Maciej W. Grabski
Adres na rozpoczęcie spotkania (czytaj)
- Włodzimierz Bolecki
Ocena jednostek naukowych w humanistyce (parametryzacja a ewaluacja) (czytaj)
- Janusz Gil
Uwagi na temat oceny jednostek naukowych (czytaj)
- Renata Przybylska
Czy w Polsce naukowiec jeszcze może pisać po polsku? (czytaj)
- Jan Woleński
Uwagi o ewaluacji czasopism naukowych, w szczególności humanistycznych i społecznych (czytaj)
- Grzegorz Węgrzyn
Problemy oceny pracowników naukowych (czytaj)
GŁOSY W DYSKUSJI
- Andrzej Białas
Cztery drobne sprawy (czytaj)
- Szczepan Biliński
Kryteria oceny czasopism naukowych z tzw. listy filadelfijskiej (czytaj)
- Andrzej Borowski
Obyśmy się porozumieli... (czytaj)
- Józef Dulak
Głos w dyskusji (czytaj)
- Andrzej Jajszczyk
NCN a oceny nauki (czytaj)
- Joanna Kurczewska
Wariacje na temat interdyscyplinarności (czytaj)
- Roman Laskowski
Drogi i bezdroża parametryzacji (czytaj)
- Jerzy Lis
Ocena nauki – spojrzenie ze strony nauk technicznych (czytaj)
- Elżbieta Pyza
Kilka uwag na temat sposobu oceny działalności naukowej (czytaj)
- Zbigniew Sojka
Est modus in rebus (czytaj)
- Lucjan Suchanek
Parametryzacja – pytania, wątpliwości i uwagi krytyczne (czytaj)
- Jan Woleński
Miejsce nauki polskiej w świecie (czytaj)
- Andrzej Kajetan Wróblewski
„Impakt faktor” i Deklaracja San Francisco (DORA) (czytaj)
- Andrzej Kajetan Wróblewski
Mój eksperyment (czytaj)
- Spis treści (czytaj)
Debaty PAU Tom II
POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
DEBATY PAU
TOM II
SZKOLNICTWO WYŻSZE
W OBLICZU ZMIAN
TOMASZOWICE
15–17 LISTOPADA 2014
POD REDAKCJĄ
SZCZEPANA BILIŃSKIEGO
KRAKÓW 2015
TREŚĆ
- Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Szczepan Biliński (czytaj)
- Program debaty PAU „Studia i studiowanie: po co i jak zmieniać uniwersytety w Polsce”, Tomaszowice, 15–17 listopada 2014 (czytaj)
- Maciej Żylicz
Przyszłość uniwersytetów w Polsce (czytaj)
- Jacek Witkoś
Jak nie stracić szansy na internacjonalizację polskich uczelni? (czytaj)
- Karol Musioł
Nowe zadania uniwersytetu (czytaj)
- Anna Machnikowska
Quo vadis, Universitas? (czytaj)
- Lucjan Suchanek
Studia masowe i elitarne. Jaki ma być homo occidentalis? (czytaj)
- Leszek Pacholski
Kalifornijska reforma sprzed 50 lat (czytaj)
- January Weiner
Kontrola jakości materiału i produktu końcowego w procesie wytwarzania absolwentów uniwersytetu (czytaj)
- Andrzej Kajetan Wróblewski
MISMaP – koń trojański w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce (czytaj)
- Jerzy Axer
Kiedy wreszcie Troja zostanie zdobyta? – doniesienia z MISH-owego frontu (czytaj)
GŁOSY W DYSKUSJI
- Włodzimierz Bolecki
Po co i jak zmieniać uniwersytety? (Dopowiedzenie do dyskusji) (czytaj)
- Andrzej Borowski
Uniwersytet przyszłości i „artes liberales” (czytaj)
- Stanisław Kistryn
Edukacja uniwersytecka – wykształcenie czy wychowanie? (czytaj)
- Tadeusz Skarbek
Konsolidacja w szkolnictwie wyższym (czytaj)
- Grzegorz Węgrzyn
Kondycja szkolnictwa wyższego w Polsce i czy stać nas na reformę? (czytaj)
- Jan Woleński
Głosy w dyskusji (czytaj)
- Krzysztof Woźniak, Mariusz Sołtysik
O jakości kształcenia (czytaj)
- Spis treści (czytaj)
Debaty PAU Tom V
POLSKA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
DEBATY PAU
TOM V
NAUCZANIE UNIWERSYTECKIE
I KSZTAŁCENIE ELITARNE
TOMASZOWICE
18–20 listopada 2017
POD REDAKCJĄ
LUCJANA SUCHANKA
KRAKÓW 2018
TREŚĆ
- Zamiast wstępu, Andrzej Białas, Lucjan Suchanek (czytaj)
- Program debaty PAU „Nauczanie uniwersyteckie i kształcenie elitarne”, Tomaszowice, 18–20 listopada 2017 (czytaj)
MODUŁ 1. MIEJSCE NAUCZANIA W MISJI UNIWERSYTETU
- Lucjan Suchanek
Miejsce nauczania w misji uniwersytetu. Wprowadzenie do dyskusji (czytaj)
- Renata Przybylska
Odpowiedzialność za poziom nauczania. Diagnoza i konstruktywne propozycje? (czytaj)
- Maria Korytowska
Badania naukowe a dydaktyka (czytaj)
- Jan Woleński
Czy tradycyjny model nauczyciela akademickiego jest jeszcze aktualny? (czytaj)
MODUŁ 2. KSZTAŁCENIE ELITARNE
- Andrzej Kajetan Wróblewski
Studia elitarne w Polsce? Wprowadzenie do dyskusji (czytaj)
- Bogdan Szlachta
Uwag kilka o elitarności kształcenia w Polsce (czytaj)
- Jerzy Szwed
Kształcenie elitarne – moje bliskie spotkania (czytaj)
MODUŁ 3. ELITA I ELITARNOŚĆ
- Andrzej Borowski
Elita i elitarność. Wprowadzenie do dyskusji (czytaj)
- Tomasz Gąsowski
Historyczne uwarunkowania pojęcia elitarności (czytaj)
- Miłowit Kuniński
Elity i elitarność a liberalno-demokratyczny model społeczeństwa (czytaj)
- Jarosław Górniak
„Inteligencja” i „elita” jako kategorie społeczne a kształcenie akademickie (czytaj)
- Jerzy Bartmiński
Elita wobec etosu pracy – aktualność wzorca pozytywistycznego? (czytaj)
- Franciszek Ziejka
Wykształcenie jako droga do elity (czytaj)
- Kazimierz Furtak
Nauczyciele akademiccy jako elita (czytaj)
- Andrzej Paszewski
Uczeni wobec polityki (czytaj)
- Spis treści (czytaj)