fq


 

Wzór umowy licencyjnej

 

 

Umowa licencyjna [pdf]

 

 

Uzupełnioną i wydrukowaną umowę, z własnoręcznym podpisem Autora, proszę odesłać

 

a) w formie papierowej na adres:

Polska Akademia Umiejętności – Wydawnictwo
ul. Sławkowska 17
31-016 Kraków

 

b) w formie elektronicznej, jako skan podpisanego wydruku, na adres email:

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 

 

 

 

Sposób recenzowania artykułów i formularz recenzji

 

 

Każdy artykuł poddany zostanie ocenie dwóch recenzentów zewnętrznych, niezależnych od Redakcji, których Redakcja nie poinformuje o tożsamości autora (autorów) danego tekstu.

Na podstawie opinii recenzentów artykuł może zostać zaakceptowany do druku bez zmian, warunkowo przyjęty ze wskazaniem niezbędnych poprawek, skrótów lub uzupełnień, jakich powinien dokonać autor, albo odrzucony.

 

 


 

RECENZJA WYDAWNICZA - formularz

 

(formularz w pliku PDF; DOC)

DANE PERSONALNE RECENZENTA

RECENZJA WYDAWNICZA

 

Oświadczam, że Redakcja czasopisma Opinie Edukacyjne PAU nie zapoznała mnie z personaliami autora/autorów recenzowanego tekstu.

Oświadczam, że Redakcja nie zapoznała mnie także z personaliami drugiego Recenzenta artykułu.

Gdyby przypadkiem okazało się, że na podstawie treści artykułu lub innych przesłanek nabrałem/łam uzasadnionego przeświadczenia co do tożsamości autora, deklaruję, że pomiędzy nami nie występuje żaden konflikt interesów, ani w postaci bezpośrednich relacji osobistych, ani relacji podległości zawodowej, ani bezpośredniej współpracy naukowej w ciągu ostatnich dwóch lat.


Tekst został złożony do recenzji dnia ………………… w postaci ……………………………


Po przestudiowaniu przedłożonego tekstu:

(tytuł) …………………………………………………………………………………………

(liczba stron) ………………… (ilość znaków) …………………………………………

akceptuję go do druku bez zastrzeżeń TAK NIE

Jeśli NIE, to uważam jego publikację za dopuszczalną pod warunkiem (proszę właściwe zakreślić):

przeredagowania skrócenia rozszerzenia uzupełnienia bibliografii inne (załączam)


Nie uważam za wskazane publikowanie utworu w jego obecnej formie.

UZASADNIENIE

Artykuł spełnia kryteria w stopniu wybitnym wysokim zadowalającym niezadowalającym
Oryginalność        
Podjęcie istotnego zagadnienia badawczego        
Odpowiada wymogom kompozycji        
Wykorzystuje literaturę przedmiotu        


Nie nosi możliwych do wykrycia znamion pracy niesamodzielnej w rozumieniu prawa autorskiego.

Budzi wątpliwości zakres nieuzasadnionych zapożyczeń z prac cudzych (należy wskazać miejsca).

Szczegółowy wykaz zalecanych zmian (w przypadku warunkowego dopuszczenia do druku) – załącznik

Inne uwagi Recenzenta ………… ( - nie zgłaszam - ) ……………………………………… – załącznik


Zgadzam się, by moje nazwisko znalazło się na publikowanej liście recenzentów współpracujących z Redakcją Opinii Edukacyjnych PAU

DATA ... PODPIS ...


Liczba załączników ………………………………

 


 

 

 

Instrukcja dla autorów

(instrukcja dla autorów w pliku PDF; DOC)

 

Rodzaje prac naukowych publikowanych przez czasopismo

 

1. Artykuły oryginalne

Artykuł oryginalny w języku polskim lub w jednym z języków kongresowych. Artykuł powinien być poświęcony tematyce edukacyjnej, w tym przede wszystkim: teorii budowy i praktyce tworzenia podręczników szkolnych, relacjom pomiędzy Podstawą programową a podręcznikami, zasadom oceniania i recenzowania podręczników, użyteczności innych narzędzi edukacyjnych. Problem może zostać przedstawiony w ujęciu historycznym, aktualnym lub w odniesieniu do perspektyw wprowadzania do edukacji nowych mediów, zastępujących lub uzupełniających klasyczne podręczniki. Artykuł może być także poświęcony badaniom empirycznym nad percepcją podręczników i innych środków dydaktycznych, nad wpływem obudowy dydaktycznej lub komunikatywności warstwy słowno-tekstowej na procesy nauczania-uczenia się itp. Do takiej kategorii może być zaliczony tekst, w którym zostaje dokonany przegląd i analityczne porównanie kilku podręczników z odniesieniem do teorii dydaktycznej danej dziedziny nauczania, pod warunkiem że sformułowane zostaną wnioski o znaczeniu ogólniejszym. Podręczniki w takim ujęciu powinny stanowić bazę materiałową do badań i pogłębionej refleksji.

Artykuł w języku polskim powinien być zaopatrzony w ok. półstronicowe (do 1000 znaków) streszczenie w języku polskim (zawierające postawione cele, zwięzłą charakterystykę prezentowanych zagadnień, główne wnioski), abstrakt w języku angielskim, listę słów kluczowych w języku polskim i angielskim (do pięciu), bibliografię załącznikową, krótką informację o autorze, afiliację oraz numer ORCID (jeśli autor posiada).  Objętość artykułu nie powinna przekraczać objętość jednego arkusza wydawniczego (ok. 40 tys. znaków).

Każdy artykuł poddany zostanie ocenie dwóch recenzentów zewnętrznych, niezależnych od redakcji, których redakcja nie poinformuje o tożsamości autora (autorów) danego tekstu. Na podstawie opinii recenzentów artykuł może zostać zaakceptowany do druku bez zmian, warunkowo przyjęty ze wskazaniem niezbędnych poprawek, skrótów lub uzupełnień, jakich powinien dokonać autor, albo odrzucony. W przypadku zalecenia drobnych poprawek redakcyjnych (kompozycyjnych, stylistycznych, językowych) redakcja zastrzega sobie możliwość dokonania samodzielnych ingerencji w tekst.

Teksty artykułów, po ewentualnych zmianach i adiustacji oraz złożeniu, będą przedstawiane autorom w celu przeprowadzenia korekty i ostatecznego zaakceptowania tekstu do druku. Jeśli zmiany redakcyjne będą w stosunku do wersji pierwotnej poważne (ponad 20%), autor będzie zobowiązany do akceptacji ostatecznego kształtu swojego utworu w postaci deklaracji na piśmie.

 

2. Recenzje

Recenzja dotyczy jednego podręcznika lub jego części. Może też ograniczać się do pewnego wybranego aspektu – na przykład oceny warstwy ikonograficznej. Objętość do jednego arkusza wydawniczego.

 

3. Opinie, polemiki, sprawozdania

Możliwe jest także przyjęcie do druku innych tekstów dotyczących problematyki edukacyjnej –  informujących o ważnych wydarzeniach (konferencjach, programach badawczych, posiedzeniach międzynarodowych komisji podręcznikowych), a także mających charakter polemiczny. Objętość tekstu – pół arkusza wydawniczego.

 

 

Zalecenia dotyczące edycji tekstu

Czcionka: Times New Roman 12 pkt z interlinią 1,5 wiersza, tekst wyjustowany.

Akapity: pierwszy wiersz – wcięcie 1,25 cm.

Dłuższe cytaty (powyżej 3 wersów) kursywą i wyodrębnione z tekstu; odstęp przed i po cytacie 12 pkt, wielkość czcionki cytatu – 10 pkt. Pominięte fragmenty w cytatach należy zaznaczyć wielokropkiem w nawiasach kwadratowych […].

Przypisy w konwencji tradycyjnej (oksfordzkie). W skrótach stosowana terminologia łacińska (ibidem, op.cit.).

 

Przykłady:

N. Davies, Boże igrzysko. Historia Polski, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 1990, s. 23.

K. Sanojca, Między nauką a praktyką oświatową – działalność naukowa wizytatorów Kuratorium Okręgu Szkolnego Lwowskiego w okresie międzywojennym, [w:] Człowiek w świecie bez wolności, red. M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wydawnictwo LTW, Wrocław 2018, s. 19–29.

A. Kastory, Europa Środkowa u progu nowego stulecia, „Konspekt” 2000, nr 4, s. 11–16.

 

Źródła internetowe powinny zawierać nazwisko autora, tytuł materiału, nazwę strony i datę dostępu podaną w nawiasie kwadratowym: [dostęp 28.03.2011].

 

Uprzejmie prosimy autorów o przesłanie tekstów pocztą elektroniczną na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. w formacie rtf (preferowany), doc lub docx. W razie zamiaru ilustrowania artykułu należy porozumieć się z redakcją w sprawie omówienia szczegółów technicznych.
 

 

 

Sprzedaż i prenumerata

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Numery archiwalne

 

 

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XVII-XVIII

pod redakcją
Ireny Trzcienieckiej-Schneider

Kraków 2020

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XVII-XVIII:
Dr hab. Krzysztof Biedrzycki, prof. UJ
Dr Grzegorz Chomicki
Dr hab. Beata Gola, prof. UJ
Dr hab. Paweł Góra, prof. UJ
Dr hab. Eugeniusz Wojciechowski

   
   
   
   
 

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XVI

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2018

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XVI:
Prof. dr hab. Czesław Brzoza
Dr hab. Tomasz Skrzyński, prof. UP
Dr hab. Henryk Głębocki
Dr Dorota Kowalczyk
Dr hab. Arkadiusz Urbanek
Dr hab. Anna Żeromska
Dr Bronisław Pabich

   
   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XV

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2017

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XV:
Dr hab. Dorota Michułka
Dr Małgorzata Kosińska-Zagajewska
Dr Maciej Pabisek
Dr Mirosław Piwowarczyk
Dr hab. prof. UJ Sławomir Sprawski
Dr hab. Marcin Pawlak
Dr hab. Wojciech Mruk
Prof. dr hab. Krzysztof Stopka
Dr Bronisław Pabich
Dr Małgorzata Przybyła-Kasperek
Dr Jerzy Lackowski
Dr Dobrochna Kałwa
Dr Barbara Klich-Kluczewska
Prof. dr hab. Stanisław Roszak
Dr hab. Janusz Pezda
Dr hab. Katarzyna Wrońska
Dr Jakub Szczepański
Dr Barbara Cynarska-Chomicka
Dr Katarzyna Kołakowska
Dr hab. Maria Stinia
Dr Ludmiła Szterenberg

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XIV

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2016

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XIV:
Dr Barbara Cynarska-Chomicka
Prof. dr hab. Piotr Franaszek
Prof. dr hab. Anna Janus-Sitarz
Dr Katarzyna Kołakowska
Dr Małgorzata Kosińska-Zagajewska
Dr hab. Dorota Michułka
Dr Maciej Pabisek
Dr hab. Małgorzata Pawlak
Dr hab. Janusz Pezda
Dr Andrzej Ruszer

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XIII

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2015

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XIII:
Dr hab. Mariola Hoszowska, prof. UR
Dr hab. Tadeusz Czekalski
Prof. dr hab. Andrzej Nowak
Dr Piotr Machura
Dr Alina Mitek-Dziemba
Dr Ewa Horwath
Dr Małgorzata Kosińska-Zagajewska
Prof. dr hab. Tadeusz Nadzieja
Prof. dr hab. Stanisław Roszak
Dr Zbigniew Powązka

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XII

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2014

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XII:
Prof. dr hab. Jacek Widomski
Dr hab. Jan Czerniawski
Dr Kazimierz Gołas
Dr Jerzy Lackowski
Dr hab. Danuta Konieczka-Śliwińska
Dr Barbara Cynarska-Chomicka

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom XI

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

Kraków 2013

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu XI:
Dr hab. Michał Baczkowski prof. UJ
Prof. dr hab. Stanisław Roszak
Prof. dr hab. Antoni Pędziwiatr
Dr Renata Bujakiewicz-Korońska

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom X

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego


Kraków 2012


SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

Recenzenci tomu X:
Prof. dr hab. Edward Tutaj
Dr Zbigniew Powązka

   
   
   

Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności
Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom IX

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego


Kraków 2011


SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

   
   

Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom VIII


pod redakcją
Grzegorza Chomickiego


Kraków 2010


SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

   
   

Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom VII


pod redakcją
Grzegorza Chomickiego


Kraków 2009

 

SPIS TREŚCI

ZAWARTOŚĆ

 

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom VI


pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

 
Kraków 2008

 

 

SPIS TREŚCI

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom V


pod redakcją
Andrzeja Kastorego i Grzegorza Chomickiego

 
Kraków 2007

 

 

SPIS TREŚCI

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom IV

 

pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

 

Kraków 2006

 

 

SPIS TREŚCI

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom III


pod redakcją
Grzegorza Chomickiego

 

Kraków 2005

 

 

SPIS TREŚCI

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom II


pod redakcją
Andrzeja Staruszkiewicza i Grzegorza Chomickiego

 

Kraków 2004

 

 

SPIS TREŚCI

   
   

Prace Komisji do Oceny Podręczników Szkolnych

 

tom I


pod redakcją
Andrzeja Kastorego i Grzegorza Chomickiego

 

Kraków 2002

 

 

SPIS TREŚCI